Nederlanders zijn gelukzoekers. Wie op zoek gaat naar een boek over geluk, kan bij de grootste online boekwinkel kiezen uit 3152 titels. Ook bij Sensire spreken we (weer) vrijuit over geluk. Sterker nog, onze klantbelofte begint ermee: Uw geluk, dat motiveert ons.
Daarom doen we onze klant een belofte: “Uw geluk, dat motiveert ons.” Deze zoektocht naar geluk kenmerkt de reis die we als Sensire maken. In 2016 zochten we naar het geluk van onze klanten, in 2017 het werkgeluk van onze zorgprofessionals en in 2018 kwamen beide samen in de vraag: wat zegt die zoektocht naar geluk over onze visie op zorg en organisatie?
Met vergrijzing, krapte op de arbeidsmarkt en toenemende individualisering staat niet alleen de betaalbaarheid, maar ook de inhoud van de zorg onder druk. Hoe zorgen we ervoor dat komende generaties de zorg krijgen die ze nodig hebben - en dat deze zorg een bijdrage levert aan het behouden van een zinvol bestaan? Wie wil die zorg leveren, op welke manier? En… wie gaat dat betalen?
Is die zoektocht naar geluk de zoveelste hype of is er meer aan de hand? Geluk is voor ons iets anders dan zorgeloosheid. Geluk zegt iets over de mate waarin je het leven als zinvol ervaart. Die zoektocht naar geluk houdt nooit op: jong of oud, gezond of ziek. En dat is iets waar niet alleen onze bewoners en klanten, maar ook onze zorgprofessionals zich door aangesproken voelen. Want specialist, verzorgende en verpleegkundige doen niets liever dan bijdragen aan zinvol leven.
Bijdragen aan geluk: dat doen we door klanten en bewoners de regie op hun leven zoveel mogelijk te laten behouden, juist als het moeilijk wordt. Door klanten en bewoners echt te zien, te waarderen om wie ze zijn en in plaats van ons te laten leiden door die beperking. Door hen vrij te laten in hun eigen levenskeuzes, ook als ons zorghart daar soms van ineenkrimpt.
Sensire is ervan overtuigd dat het standaardantwoord niet voldoet: het antwoord van meer handen aan het bed. We weten al dat die handen er straks niet meer zijn. Steeds meer verwachten van steeds minder zorgprofessionals: het verhaal van meer handen aan het bed is dromen over een tijd die niet meer bestaat, en die ook niet meer terugkomt. En het is maar de vraag of de klant van de toekomst ook droomt van meer handen aan het bed. We zien het nu al: een nieuwe generatie zorgvragers komt binnen, met andere vragen en andere verwachtingen.