Klanten van Sensire Zorg Thuis zijn door corona aan huis gekluisterd. Veel hobby’s, activiteiten en ander gezellig samenzijn kan niet doorgaan. Ook een rondje om of een kort bezoek aan de bakker om de hoek wordt afgeraden. Het gevolg: kwetsbare klanten missen beweging en sociaal contact. Daar wilde Wilma Rondeel, wijkverpleegkundige met een speciale opdracht op digitalisering en klantcontact wat aan doen.
“Als wijkverpleegkundige ondersteun ik mensen te doen waar zij blij van worden en stimuleer ik hen te blijven bewegen: van een dagelijks ommetje tot zelf op de fiets naar de bakker. Zo ontdekken mensen dat ze dingen toch weer kunnen doen, ondanks hun zorgvraag. Zo draag ik bij aan hun geluk. Maar hoe doe je dat als mensen het advies krijgen om thuis te blijven? Er moet toch een manier zijn om ouderen ook in deze tijd te laten bewegen?”
Het idee van de digitale persoonlijke beweegcoach ontstond in de begeleiding van een aantal klanten die nu al zorg op afstand ontvangen via de de Compaan, een speciale ouderentablet. Wilma: “Deze klanten blijven fit en vitaal door op afstand gemotiveerd te worden om te (blijven) bewegen. Daarom ook de naam: Fit Thuis. Dat gebeurt door middel van aanstekelijke beweegvideo's met fysiotherapeutische oefeningen. En twee keer in de week een beeldbel moment met een beweegcoach, een student(e) Fysiotherapie van de Hogeschool Utrecht.”
De digitale beweegcoach begeleidt op basis van een persoonlijk plan dat samen met de klant is opgesteld. “Die begeleiding sluit aan op wat iemand motiveert om te gaan bewegen en op hoe iemand zich op dit moment voelt in coronatijd”, zegt Wilma. “Ook bepaalt de coach samen met de klant een aantal focuspunten om samen mee te oefenen in het bewegen, afhankelijk van de persoonlijke situatie, gezondheid en zorgvraag. Het biedt ook een mogelijkheid om thuis fysio-oefeningen te doen wanneer iemand net uit het ziekenhuis komt om thuis te revalideren.”
De studenten Fysiotherapie coachen niet alleen op het gebied van bewegen. Wilma: “Ze nemen ook de tijd voor een praatje, wat veel mensen in deze tijd hard nodig hebben. Daarmee snijdt het mes aan twee kanten: bewegen en een sociaal praatje dragen bij aan fysiek en mentaal welbevinden.”
Maar het was wel even wennen. “Bewegen door je te laten coachen door iemand op een andere plek via een scherm. Ja dat was wel even wennen. Maar omdat deze klanten via een tablet zorg op afstand ontvangen, was de stap van alleen praten met iemand naar samen met iemand bewegen via videobellen minder groot. Klanten fleuren er helemaal van op en zien het als een fijne invulling van de dag.”