“Elke beslissing van 2020 kan ik nog steeds verantwoorden. Maar de dilemma's houden me ook nog steeds bezig”. Charella van Ee is oncologie- en palliatief verpleegkundige in de regio Liemers en Rijnwaarden. Ze zag van heel dichtbij welke impact de coronamaatregelen hadden op haar kwetsbare klanten. Dat was flink, vooral voor mijn klanten met een oncologische aandoening, soms ook in de palliatieve fase. Ik wil nooit meer terug naar een tijd waarin huisbezoeken onmogelijk zijn.”
Tijdens de eerste golf in april 2020 werden in de wijkzorg alle huisbezoeken geannuleerd en waar kon werd zorg op afstand ingezet. Charella: “Via gewoon bellen en beeldbellen bleef ik in contact met de klant. Een prima vervanging van de huisbezoeken, dacht ik. Voor een grote groep klanten bleek dat wel zo te zijn, maar niet voor iedereen.”
“Ik heb te maken met mensen met een oncologische aandoening en/of in de palliatieve fase, waarbij je iemand en iemands huidige persoonlijke situatie echt moet kennen om te bepalen of beeldbellen bij iemand past”, vertelt Charella. “Met name het psychosociaal ondersteunen is lastiger bij het beeldbellen. Mensen doen het sneller voorkomen alsof alles goed gaat. Dan bekruipt me het gevoel dat dat helemaal niet zo is. Wanneer ik dan, een tijdje later toen het weer mocht, op bezoek kwam zag ik het al. Mijn onderbuikgevoel klopte. Daarbij merkte ik dat klanten ons in deze bizarre periode niet tot last willen zijn. Tegelijkertijd vonden andere klanten het juist fijn dat we niet langs kwamen, omdat zij bang waren besmet te worden met het virus.”
“Bij een huisbezoek prik je er zo doorheen als mensen doen alsof alles goed gaat”, zegt Charella. “Je drinkt samen wat en je hebt het samen over ditjes en datjes. Dat heb je echt even nodig om iemand uiteindelijk aan de praat te krijgen over hoe het echt met iemand gaat. Ik was dan ook blij, en de klanten ook, dat ik langzaamaan de huisbezoeken weer op kon starten. Als aanvullend hierop blijven we zorg op afstand bieden via videobellen. Dan gaat het meer om iemand gerust te stellen als er vragen zijn en om even in contact te staan. Dat kan juist heel goed door middel van beeldbellen, als iemand daarvoor openstaat en het bij de situatie past.”
Charella stond achter alle genomen maatregelen, maar heeft er ook veel van geleerd. “Die eerste maatregelen waren belangrijk: niemand wist hoe het virus zich zou ontwikkelen.” Gelukkig kon er stap voor stap steeds meer. “Ja, dat was fijn. In het bijzonder omdat de gehele oncologische zorg weer op gang kwam. Maar ik maakte me ook wel zorgen. Naarmate er meer mag zie je dat mensen zich niet meer zo goed aan de regels houden. Hopelijk gaat het niet van kwaad naar erger en kunnen de huisbezoeken gewoon - op een veilig en verantwoorde manier - blijven doorgaan.”