Zorg op afstand in crisistijd
Zorg op afstand in crisistijd

Zorg op afstand in crisistijd

We startten begin maart van vorig jaar met het project Zorg op Afstand bij Calamiteiten, waarbij (een deel) van de zorg op afstand geleverd kon worden. Vera Goldewijk, projectmanager digitalisering, vertelt over het project:  

“We waren binnen Sensire al even bezig met de inzet van zorg op afstand als vanzelfsprekende keuze binnen het verpleegkundig proces. Middelen die voor zorg op afstand ingezet kunnen worden zijn bijvoorbeeld de medicijndispenser medido, een iPad, videomonitoring en ook de ouderentablet De Compaan. Door de coronacrisis is de inzet van de Compaan in een stroomversnelling geraakt. Door fysiek contact in veel gevallen te vervangen door zorg op afstand verkleinen we risico's op besmetting voor klant en zorgprofessional, gaan we efficiënt om met fysieke zorgtijd en besparen we schaarse persoonlijke beschermingsmiddelen zoals mondkapjes. Zaken die hard nodig zijn.”

Zorg op afstand waar het kan

“De ambassadeurs zorgtechnologie van Sensire zochten contact met al onze wijkverpleegkundigen. Samen bekeken ze het klantenbestand en spraken ze deze door. Ze vroegen zich hierbij af: ‘Voor welke klanten kan zorg op afstand ingezet worden?’ Al snel bleek dat beeldbellen vaker ingezet kon worden dan (wellicht) op voorhand gedacht werd. Het merendeel van deze tablets zal ook na de coronacrisis door de klanten gebruikt blijven worden.”

Zorg op afstand brengt zorg juist dichtbij. Er is altijd nauw contact, altijd een oogje in het zeil. Wanneer het de klant uitkomt. Een gevoel van vrij- en veiligheid. Ook voor mantelzorgers. Zo ondersteunen we hen, juist in deze tijd. Bekijk de video.

Voorbereiding en begeleiding zorgt voor vertrouwen

Het snel organiseren van zorg op afstand op zo’n grote schaal vergde natuurlijk wel een hele voorbereiding. “Het team had duidelijke instructies voor collega’s en klanten gemaakt om de zorg op afstand met de Compaan mogelijk te maken. Niet alleen in persoonlijk contact maar ook door middel van een dagelijks webinar werden collega’s uitgebreid geïnformeerd over de mogelijkheden van zorg op afstand. Daarnaast werden de eerste beeldzorgmomenten altijd zowel door het eigen bekende team als via het beeldzorgteam begeleid, totdat de klant zich vertrouwd genoeg voelde om zelfstandig te gaan beeldbellen. Een speciale Compaan-coach zorgde op afstand voor de begeleiding bij het gebruik van niet zorg gerelateerde functies van de Compaan en bij begeleiding van de mantelzorger. Deze goede voorbereiding, begeleiding en het goed informeren van collega’s en klanten heeft geholpen om al snel de eerste positieve geluiden te horen van zorgprofessionals en klanten.” 

Samen met NAAST zorg op afstand leveren we al lange tijd zorg op afstand. Maar het ging ineens heel snel: rond de zomer hadden we bijna 400 extra klanten via ouderentablet UwCompaan nog eens rond de 30 extra via de vertrouwde iPad van Sensire, en 40 via een eigen tablet. Hoe we dat voor elkaar kregen? Dat zie je in de vlog hieronder.