Hoe is het om dementie te hebben en (ineens) in een andere omgeving dan thuis te wonen? Sabine, verzorgende IG bij Sensire Het Spijk in Eefde, laat zien dat het 'gewone' leven in ongewone omstandigheden zoveel mogelijk doorgaat met hulp van het zorgteam en naasten. Ook in tijden van corona. Wat mooie maar zeker ook moeilijke momenten kent. Omroep Gelderland zette de zorg vanwege corona in de schijnwerpers en bekeek de zorg door de ogen van zorgverleners, in dit geval ‘onze’ Sabine. Bekijk de hele aflevering 'Hart voor Zorg' van Omroep Gelderland via onderstaande button:
Kamperen zoals vanouds
Bij het ‘gewone leven’ horen ook ‘gewone gewoonten’ die - ondanks dat je bent verhuisd naar een nieuw thuis én ondanks het coronavirus - zoveel mogelijk in stand worden gehouden. Zoals gaan kamperen. Dat kon afgelopen zomer als vanouds bij Het Spijk in Eefde.
In het filmpje hieronder vertellen Bea Jansen en Janine Hidding, leden van de cliëntenraad Wonen met Zorg van Sensire, hoe zij in verbinding stonden met de zorg voor bewoners op de locaties van Sensire in 2021. Een jaar waarin corona ons nog niet los liet en voor dilemma's zorgde, maar waarin eigen regie en vrijheid altijd voorop bleven staan. En een jaar van een nieuwe samenwerking de twee raden vanuit oud-Sutfene en oud-Sensire samen verder gingen als gevolg van de fusie.
Karin klein Goldewijk, ambtelijk secretaris cliëntenraad Sensire, over de betrokkenheid van de cliëntenraad bij de zorg aan klanten in de wijk. Ondanks corona stond het geluk van klanten voorop, en naar tevredenheid:
“De cliëntenraad is nauw betrokken bij de ontwikkelingen in zorg in de wijk. In 2021 ging veel aandacht uit naar corona voor zowel klanten als medewerkers. We zochten naar mogelijkheden om de zorg zoveel mogelijk door te laten gaan. En meer dan dat. Als proef werden mensen zonder zorgachtergrond ingezet om mensen die dreigden te vereenzamen wat extra aandacht te schenken. En de zorg werd anders georganiseerd, bijvoorbeeld door middel van zorg op afstand wat een deel van de zorgvragen kan oplossen. Veel klanten moesten hier eerst wel even aan wennen, maar nu ervaren zij meer vrijheid en regie. Een mooie ontwikkeling voor de toekomst. Ook werd er geëxperimenteerd met slimme oplossingen om zorgprofessionals te ontlasten als het gaat om efficiënter plannen door middel van planning platformen. Allemaal mogelijke oplossingen om de komende zorgkloof op te vangen, waar we als cliëntenraad zorgvuldig in worden meegenomen.
Ondanks corona is de klanttevredenheid niet gedaald, de zorg in de wijk scoorde op veel onderdelen van de PREM (een landelijk cliëntervaringsonderzoek) zelfs hoger dan in 2020. Een groot compliment aan Sensire en haar medewerkers in deze moeilijke tijd! In samenspraak met de cliëntenraad is opnieuw een verbeterplan opgesteld, niet omdat het niet goed gaat maar omdat de zorgprofessionals altijd open staan voor verbetering. En we graag met elkaar in verbinding blijven. Zo zijn er domeinhouders ‘klant’ in het leven geroepen. De domeinhouder ‘klant’ is het aanspreekpunt voor het lid in de cliëntenraad uit de eigen gemeente. Hij of zij houdt zich onder andere bezig met klantervaringen op ZorgkaartNederland, de PREM en de werving van cliëntenraad leden uit de eigen gemeente. Ook organiseren de domeinhouders samen met de vaste klankbordgroep van de clientenraad de Sensire Luistert bijeenkomsten voor klanten en mantelzorgers. Zo blijven de zorgprofessionals van Sensire en de cliëntenraad in verbinding, op lokaal niveau.”