’s Morgens moeten wachten tot de buurvrouw de gordijnen opendoet en het eerste daglicht de kamer bereikt. De deur niet uit kunnen tot de zorg komt voor steunkousen of medicatie. Zorg kan mensen afhankelijk maken van anderen: meer wachten en minder vrijheid. Door fysieke zorg te combineren met technologie probeert Sensire haar klanten hun eigen regie zoveel mogelijk terug te geven. Drie enthousiaste ambassadeurs brengen dit bij hun collega’s van van wijkverpleging en thuiszorg onder de aandacht.
Verpleegkundige Willeke Schuurman wil klanten ondersteunen naar een beter leven met behulp van die eigen regie. “Daarom ben ik voor acht uur per week ambassadeur zorgtechnologie. We verzorgen bijeenkomsten waarop we hulpmiddelen laten zien en uitproberen. En we zijn een vraagbaak voor collega’s. Omdat wij dagelijks in de zorg werken, weten we precies wat we collega’s moeten uitleggen. Die combinatie werkt heel goed.” Ze wijst op een koffer vol hulpmiddelen, deels digitaal, die Sensire inzet onder de naam MIJNSensire (lees verderop meer over MIJNSensire). “Veel hulpmiddelen zijn aanwezig in het Wijkkantoor. Iedereen kan laagdrempelig uitproberen wat hij wil. Regelmatig hebben collega’s een klant op het oog die echt iets zou hebben aan deze innovaties. ” Verzorgende IG Nancy ten Have: “Het gaat echt om het zelf ervaren van de hulpmiddelen. Want onbekend maakt onbemind.”
MIJNSensire pop-up party’s: ervaren hoe het werkt
Wanneer de situatie het weer toelaat gaan de ambassadeurs Zorgtechnologie op bezoek bij zorgteams voor een MIJNSensire pop-up party. Met de middelen in hun koffers en in een gezellige sfeer laten zij de zorgprofessionals zien hoe de middelen werken, voor zover zij daar nog niet bekend mee zijn. Zodat zorgprofessionals een goed beeld krijgen van welk middel mogelijk geschikt kan zijn voor de klanten die zij hebben, en het aan hen kan uitleggen.
Hoe weet je waaraan welke klant behoefte heeft om meer zelfredzaam te worden? Nancy: “Wij observeren goed in ons werk. Bij het aantrekken van steunkousen weet je bijvoorbeeld dat er iets voor handen is, zoals de Doff’n Donner. Als een klant daarmee kan leren omgaan, is het misschien de moeite waard dat samen te proberen. Hij hoeft dan niet meer op ons te wachten ’s morgens en ’s avonds. En voor ons zijn die steunkousen fysiek best een belastende taak, als je het vaak moet doen. Ook ben je erop bedacht dat iemand op termijn een bepaalde hulpvraag kan ontwikkelen waarvoor een hulpmiddel beschikbaar is. Verder is het vooral iets dat de wijkverpleegkundige samen met de klant afweegt bij de intake. Ik zie technologie als een verrijking van de zorg, niet als vervanging.”
Wijkverpleegkundige Judith vertelt over het indiceren tijdens de anamnese als iemand in zorg komt: “Soms komt een nieuwe klant bij ons met de verwachting dat Sensire de steunkousen zal komen aandoen. Dat heeft het ziekenhuis of de huisarts dan toegezegd. Terwijl een klant vaak het liefst zo lang mogelijk zelfstandig blijft wij veel liever samen met hem eerst bekijken welke zorg we het best kunnen bieden: fysiek of zelfstandig met een hulpmiddel. In dat laatste geval kan hij zijn eigen dag indelen. Gaan en staan waar hij wil, zonder op de zorg te wachten. Eigenlijk zou het goed zijn als wij verwijzers beter informeren over onze manier van indiceren.”
Willeke vertelt dat het bij klanten die al tien jaar in zorg zijn lastiger is om over te stappen op iets nieuws. Ze merkt op dat het vaak om een combinatie van fysieke en technologische zorg gaat. “We vervangen niet alle zorgmomenten met hulpmiddelen.”
Positieve gezondheid is een belangrijk uitgangspunt bij het bepalen welke zorgvorm iemand nodig heeft. Wat kan en wil iemand? Judith: “Gisteren was ik op verzoek van een huisarts bij een mevrouw, zonder directe hulpvraag. Ik heb met haar gesproken over haar medische voorgeschiedenis, het overlijden van haar man, haar broer in Engeland, het gebrek aan sociale contacten vooral in coronatijd. Zo lang mogelijk prettig zelfstandig thuis wonen was belangrijk voor haar. Daarvoor had ze nu nog alleen enige ondersteuning nodig op het gebied van het regelen van dingen, verder vooral behoefte aan wat sociale activering.” Judith houdt de komende tijd een vinger aan de pols.
Nancy: “Eenzaamheid is een grijs gebied. Door er nu aandacht voor te hebben, kun je misschien zwaardere zorg voorkomen.” Willeke begint over de mogelijkheden van de MIJNbeeldzorg-tablet (de ouderentablet Compaan, een multifunctionele en eenvoudig te bedienen tablet). “Tijdens de eerste coronagolf hebben we er binnen de kortst mogelijke tijd vijfhonderd verspreid. Omdat we de zorg moesten afschalen en dus meer beeldzorg nodig hadden. Maar ook juist om aandacht te hebben voor die eenzaamheid. Het is een hulpmiddel dat bij de wensen van veel klanten aansluit.”
Ouder worden doe je niet van de een op de andere dag: Vraag op tijd om hulp, dat voorkomt problemen in de toekomst,” aldus mede ambassadeurs zorgtechnologie Lowie te Dorsthorst en Mayke Navis. Hoe ziet de zorg van de toekomst eruit? En ook belangrijk: wanneer beginnen we ons met voorbereiden op het ouder worden? Lees het interview met Lowie en Mayke in de Gelderlander
De MIJNbeeldzorg-tablet is de favoriet van alle drie de ambassadeurs. “Daarmee kun je zoveel. Klanten hebben een directe verbinding met zorgcentrale NAAST en ze kunnen ermee beeldbellen, spelletjes doen, foto’s bekijken... Wij kunnen hem voor van alles gebruiken, ook om op afstand iemand te begeleiden met het innemen van medicatie.”
Nancy: “Er is tegenwoordig ook steeds meer consumentenelectronica te koop. Bijvoorbeeld om je gordijnen open en dicht te doen. Maar ook een mobiele medicijndispenser. Een klant die om 22 uur zijn pillen moet slikken maar het alarm van de Medido vaak niet hoort omdat hij dan geregeld in zijn café is, heeft daar baat bij. Een ander heeft een voorleeshulp zodat hij zelfstandig zijn post kan lezen.” De ene aanschaf wordt vergoed door de verzekeraar, de andere betaalt de klant zelf. Sensire is actief lid van de Technologie & Zorg Academie (TZA). TZA heeft een uitprobeerservice, zodat mensen niet direct tot aanschaf hoeven over te gaan, maar iets eerst kunnen proberen.
“Mensen vinden het soms spannend nieuwe technologie toe te passen. Je moet hen daar rustig in meenemen,” weet Nancy. Judith: “Ik hoor zó vaak van familie of collega’s dat een bepaalde toepassing bij een bepaalde klant écht niet zal werken. Dan komt het aan op motiverende gespreksvoering zodat iemand iets nieuws durft te proberen. En naderhand is hij trots.”
Willeke: “Het kan zijn dat iets niet aanslaat of lukt bij een klant, maar we proberen het altijd wel. Uiteindelijk kijk je of iets wel of niet lukt. Wij blijven erbij tot de klant iets zelf kan. We laten hem niet aan zijn lot over met een hulpmiddel als de HandyLegs, ook voor het zelf aan- en uittrekken van steunkousen. Wij zorgen voor een warme overdracht.”
Leven zoals u wilt, met ondersteuning van onze fysieke én technologische zorg."
Wordt de inzet van technologie niet vooral bepaald door de vergrijzing en de krappe arbeidsmarkt? Willeke: “Dat is niet het uitgangspunt maar speelt mee. Als een klant via de Medido medicatie neemt, scheelt dat twee maal tien minuten reistijd en tien minuten zorg. Samen een half uur. Die tijd kunnen we dan besteden aan zorg die we uitsluitend fysiek kunnen geven. Denk aan medisch noodzakelijke zorg aan het bed of palliatieve zorg.”
Ze vervolgt: “Maar uitgangspunt is dat de klant wint aan eigen regie en zelfstandigheid. Daar doen we het voor. Wij zorgen ervoor dat ‘u kunt leven zoals u wilt’, met ondersteuning van fysieke én technologische zorg.”
We willen onze klanten helpen gezond te blijven, beter te worden of te leven met zorg. Met de regie waar het hoort: bij de klant zelf. Zodat zij hun leven kunnen leiden zoals zij dat willen. Maar onze zorg kan altijd beter. Daarom zijn we bij Sensire elke dag bezig met vernieuwen. Niet alleen voor onze klanten. Maar ook om het werk van onze zorgprofessionals makkelijker te maken en minder tijdsintensief.
In het najaar lanceerden we MIJNSensire: de paraplu voor slimme, vaak digitale zorgoplossingen om het leven van klanten prettiger, makkelijker en veiliger te maken. MIJNSensire helpt klanten te (blijven) leven zoals zij dat gewend zijn, en ondersteunt zorgprofessionals in het leveren van goede zorg: op een eenvoudiger en minder tijdsintensieve manier. MijnSensire biedt oplossingen voor uiteenlopende ondersteuningsvragen: bij klanten die hulp nodig hebben bij toiletbezoek, klanten die medicijnen ontvangen en bij zorg in de nacht. Met MijnSensire krijgen klanten hun zelfstandigheid terug en ervaren zorgprofessionals meer rust en steun in het begeleiden van klanten naar zelfregie. Vanwege de coronapandemie is MijnSensire vooral bij nog een kleine groep zorgprofessionals onder de aandacht gebracht: in 2022 volgt een actieve benadering van (potentiële) klanten.
MIJNSensire
Nieuwsgierig welke technologie Sensire in huis heeft? Kijk op sensire.nl/mijnsensire. Of lees ook het verhaal ‘Innovatie levert tijd op om meer mensen te helpen’ in hoofdstuk 3 van deze Terugblik.