Leren en ontwikkelen bij Sensire: volgens je eigen kompas
Leren en ontwikkelen bij Sensire: volgens je eigen kompas

Leren en ontwikkelen bij Sensire: volgens je eigen kompas

“Twee collega’s gaan op pad met ieder hun eigen kompas en rugzak, gevuld met kennis en kunde. De één stopt daar tijdens zijn carrière nuttige zaken bij. De ander haalt er juist iets uit, dat achteraf toch maar overbodige ballast bleek.’ Senior adviseur Leren en Ontwikkelen Anne Boerboom geeft aan hoe verschillende mensen verschillende behoeften hebben. ‘Dat geldt ook als het om leren gaat. En: collega’s bepalen zelf hun leerbehoefte en hoe ze die kunnen vervullen.”

Leren en Ontwikkelen binnen Sensire is flink in ontwikkeling. Anne: “We hebben in gesprek met medewerkers vastgesteld wat we belangrijk vinden: uitgaan van professionele autonomie en eigen regie op je ontwikkeling; samen leren, want dan versterk je elkaar; de nadruk leggen op digitaal leren, tenzij…; en steeds de verbinding maken tussen theorie en praktijk.”

Het aanbod op Sensire Leerplein gaat veel verder dan het afvinken van competenties. Ook op het gebied van persoonlijke ontwikkeling valt er van alles te kiezen. Taalcursussen, timemanagement, persoonlijke effectiviteit, noem maar op.”

Sensire Leerplein: meer dan vinkjes zetten

Binnen het innovatieve leerplatform Sensire Leerplein staan deze uitgangspunten centraal. “Daarbij moet je denken aan een breed aanbod van leer- en ontwikkelmogelijkheden. Het nodigt medewerkers uit tot meer dan het wettelijk verplichte bijhouden van vakinhoudelijke bevoegd- en bekwaamheden. Het gaat veel verder dan het afvinken van competenties. Ook op het gebied van persoonlijke ontwikkeling valt er van alles te kiezen.”

Aansluiten met breed keuzepalet

Op het Leerplein biedt Sensire een breed palet aan leer- en ontwikkelmogelijkheden. Het is aan de medewerker daaruit keuzes te maken die inhoudelijk en qua leerstijl het best bij hem passen. Het aanbod gaat van taal tot leiderschap en van time-management tot persoonlijke effectiviteit. Het Leerplein richt zich daarmee beslist niet alleen op zorgprofessionals maar uitdrukkelijk ook op collega’s in de ondersteuning. “Een ontwikkelperspectief houdt je scherp, dat stimuleren we. Maar ook iemand die alleen zijn vak goed wil uitoefenen en geen behoefte heeft aan extra’s, kan terecht.”

Jouw manier van leren kiezen

Anne vertelt dat leerstijlen enorm verschillen. “De een leert het liefst uit een boek, de ander met een trainingsacteur en een derde door intervisie met collega’s. Door daarop in te spelen met ons aanbod verhogen we het leerrendement. Nu volgt iedereen verplicht een bepaalde e-learning. Of we laten een arts komen die een groep iets vertelt over diabetes. In de praktijk wordt dat vervolgens nauwelijks toegepast. Verspild geld, verspilde tijd en verspilde moeite. Bovendien sluit het regelmatig niet aan bij de leerbehoefte. Nu worden collega’s uitgedaagd na te denken over wat hen het meest helpt en daarin bewust keuzes te maken. Zij zijn in regie, kiezen uit een palet. Met een hoger leerrendement tot gevolg.”


Samen leer je meer

Een woord dat eruit springt als Anne vertelt over effectief leren is samen. “Als collega’s samen leren, leren ze meer. Hun leerprocessen versterken elkaar. Ze zien de ander iets op een nét iets andere manier doen: ‘Oh, doe jij dat zo?’ Samen bespreken ze wat het slimst is, wat het protocol zegt. Juist dat gesprek is zo waardevol! De ene collega houdt de andere een spiegel voor, daar leren ze beiden van.”

In de praktijk brengen

Een ander kernwoord in de leer- en ontwikkelvisie van Sensire: praktijk.”‘Voortdurend moeten we de koppeling met de praktijk blijven leggen. Als je een module psychogeriatrie hebt gevolgd, hoe ga je het geleerde dan toepassen in je dagelijks werk? De trainer kan bijvoorbeeld nog een intervisie afspreken om te bespreken waar je in de praktijk tegenaan loopt.” Anne legt uit dat sommige onderwerpen zich niet goed lenen voor digitaal leren. “Dan doe je het theoriedeel digitaal, de praktijk live. Maar door corona heeft het digitaal leren echt een vlucht genomen, dat biedt ook kansen. Denk aan webinars, intern of extern. In alle gevallen staat de koppeling met de praktijk voorop.”

Duurzaam inzetbaar

Leren en Ontwikkelen speelt ook een rol bij het behouden van medewerkers voor de organisatie. Mensen die bijvoorbeeld medische klachten krijgen of zich graag in een andere beroepsrichting willen ontwikkelen: wellicht blijven ze via een persoonlijk ontwikkeltraject bij Sensire. “We werken steeds meer samen met bijvoorbeeld onze verzuimcoaches en HR-business partners. Met ons aanbod proberen we ook aan te sluiten op hun behoeften.”

Ze vervolgt: “Ook in de ontwikkelgesprekken zie je dat leidinggevenden medewerkers op een andere manier gaan aanspreken. Ze stimuleren hen te kijken naar het bredere ontwikkelingsaanbod, voorbij de vinkjes van bevoegd- bekwaamheden. ‘Het is nog wennen, die eigen regie pakken.”

Het zo op de medewerker afgestemde ontwikkelklimaat komt in een tijd van een steeds grotere zorgvraag en steeds minder zorgaanbod. Het is iets waarmee Sensire zich kan onderscheiden.”

Beter voorbereid de toekomst tegemoet

Leerlingen en stagiaires komen door het volgen van een praktijkgerichte opleiding van begin af aan terecht in een organisatie waar hun eigen leervraag centraal staat. “Zo worden ze scherper op hun eigen ontwikkeling binnen een veranderende omgeving.” Anders dan voorheen, rouleren leerlingen nu over meerdere afdelingen, zodat ze goed kunnen ontdekken wat het best bij hen past. Het zo op de medewerker afgestemde ontwikkelklimaat bij Sensire komt in een tijd van een steeds grotere zorgvraag en steeds minder zorgaanbod. “Het is iets waarmee we ons kunnen onderscheiden”, denkt Anne. ‘Wij willen mensen enthousiast maken en houden, voor zover mogelijk binnen de huidige arbeidsmarkt. De actuele situatie dwingt ons tot anders organiseren. Met meer op de praktijk gerichte opleidingen en trainingen ben je beter voorbereid op de toekomstige veranderingen binnen de zorg.”

Als zorgprofessional altijd in ontwikkeling

De verpleegkundige adviesraad (VAR) van Sensire denkt over alles mee dat de zorg inhoudelijk raakt. Daarbij staan autonomie en het verder ontwikkelen van het vak voorop. Wat gaat goed, wat kan beter? Zo gaven zij advies bij de ontwikkeling van het leerplein: een platform dat bij alle zorgprofessionals aan moet sluiten. Zodat zij hun werk goed kunnen doen en daardoor werkgeluk kunnen ervaren. En dat zorgt weer voor klantgeluk.

In onderstaande film kjiken Yvanka Klein Holte en Barbera Storm namens de VAR terug op 2021. Wat is er bereikt en waar kijken ze nog naar uit?