Ambassadeur wijkzorg
Ambassadeur wijkzorg

Ambassadeur wijkzorg

25 september 2018

Hans Jansen (53), klant Sensire wijkzorg Varsseveld en Marjolein Klein Sessink, wijkverpleegkundige Sensire. Het liefst maakt Hans muziek met de bekkens. Wekelijks geniet hij van de repetities bij muziekvereniging Jubal en tijdens de kermis is hij actief in het dweilorkest de Poggendammers.

Hoe word je ambassadeur van wijkverpleegkundigen?

Als wijkverpleegkundige aan de slag met je leiderschapsvaardigheden: daar gaat het ambassadeurstraject van beroepsvereniging V&VN over. Als ambassadeur leer je de belangen van de beroepsgroep te vertegenwoordigen. Vanuit Sensire volgde Marjolein Klein Sessink dit traject. Wij zijn benieuwd wat ze ervan vond.

Op dinsdag 14 augustus 2018 was het zover. Onze collega Marjolein, wijkverpleegkundige, kreeg haar diploma uitgereikt door minister De Jonge van het ministerie van VWS. Dat is iets om trots op te zijn. We vroegen Marjolein wat haar de afgelopen negen maanden is opgevallen en waarin zij zich heeft kunnen ontwikkelen.

Echt ons vak uitoefenen

Er waren veel zorgorganisaties bij het ambassadeursproject betrokken. Welk verschil valt op tussen Sensire en de andere organisaties? Marjolein: “Bij Sensire mag je echt het vak van wijkverpleegkundige uitoefenen. Er is geen ‘maar…’ We krijgen veel meer ruimte om invulling te geven aan ons vak dan veel collega’s in het land. Die zijn soms nog verplicht om elke dag route te rijden. Het management van Sensire stelt wel organisatorische eisen, maar er is altijd ruimte voor een gesprek daarover. Bij Sensire mogen we overal bij zitten en onze stem laten horen. We mogen zelfs bij gesprekken met de zorgverzekeraar aanwezig zijn. Dat is in sommige andere organisaties ondenkbaar. En ja… soms zijn er wel kaders. Als het bijvoorbeeld gaat om het budget dat je kunt uitgeven. Maar dat kan ook niet anders. Dat vind ik ook goed.”

De klant merkt dat ik ben veranderd

Volgens Marjolein merkt ook de klant dat zij anders met de gesprekken omgaat. Ze probeert de gezondheid centraal te stellen, niet de ziekte van de klant. Met dat uitgangspunt besteedt Marjolein meer aandacht en tijd aan de anamnese, het gesprek waarbij je met de klant bekijkt wat er aan de hand is zodat ze samen kunnen vaststellen welke behandeling nodig is. Daardoor krijgt ze meer inzicht in de situatie en beleving van de klant en is het effect van de zorgverlening op de gezondheid van de mensen groter. “Laatst kreeg ik zo’n leuke reactie van een klant. Ze zei na afloop van een gesprek: Bedankt voor je interesse en wat fijn dat je zoveel belangstelling voor me hebt, leuk dat je zo met me praat. Zo’n opmerking raakt je dan echt”.

Persoonlijke ontwikkeling

Marjolein geeft aan dat ze ook hard heeft gewerkt aan haar persoonlijke ontwikkeling. “Ik durf nu meer op de voorgrond te treden. Dat komt ook omdat we veel moesten lezen over ons werk waardoor ik veel meer kennis heb gekregen. Daarover vertel ik dan gemakkelijker. Eigenlijk zou elke wijkverpleegkundige meer kennis moeten vergaren over ons vak.” Maar Marjolein geeft haar collega’s ook nog graag een andere tip. Ze heeft gemerkt dat het handig is om een netwerk te hebben. “Als ik nu naar een bijeenkomst ga, neem ik mezelf voor om minstens met één persoon in gesprek te gaan die ik nog niet ken. Zo bouw je aan je netwerk en ik heb echt gemerkt dat het werkt. Je hebt een netwerk nodig om de zorg rondom een klant zo goed mogelijk te organiseren. En vanuit het ambassadeurstraject ontwikkel je jezelf daardoor als professional door met andere professionals in gesprek te gaan over ons vak.”

Collega’s pak je kans

Dit najaar start groep zes met het ambassadeurstraject. We vroegen Marjolein of ze een tip heeft voor collega’s die overwegen om ook ambassadeur te worden. Daar kan ze maar één ding op zeggen: “Pak deze kans!”

——————–

Inmiddels heeft er een wetenschappelijke evaluatie van het ambassadeurstraject voor de wijkverpleegkundigen plaatsgevonden. Uitgevoerd door het lectoraat Chronisch Zieken van Hogeschool Utrecht. Klik hier voor het resultaat van het onderzoek en een infographic