Voor John Diederik heeft de medische wereld geen geheimen meer. “Op mijn veertigste had ik mijn eerste hartaanval”, vertelt hij, maar hij is er niet minder opgewekt onder. Dankzij hulp aan huis kan hij zijn leven leiden zoals hij dat wil.
Het Gelderse Hengelo is de plaats waar de rasechte Rotterdammer dertig jaar lang elke zomer op de camping stond voor hij besloot om zijn oude dag geheel in de Achterhoek door te brengen. Hij woont in een leuk, gelijkvloers, zogenoemd levensloopbestendig appartement. In de hobbykamer staan zijn verzamelingen en kan hij fotoboeken maken met zijn computer. De woonkamer heeft een open keuken en, zoals het hoort bij een man alleen, een tafel waar altijd net iets te veel troep op kan.
“Ik vind het leuk om de boel soms een beetje op te ruimen”, zegt John’s vriendin en buurvrouw een beetje plagend naar hem. Samen maken ze het leven zo leuk en interessant als ze maar kunnen, maar helemaal onbeperkt zijn de mogelijkheden niet meer. “Soms heb je slechte dagen”, zegt John, “maar dat voel je wel aankomen. Lopen is dan lastig en ik voel dan dat mijn hart het zwaarder heeft.”
Maar John hoeft niet alleen op zijn gevoel te vertrouwen, want hij houdt ook zelf de cijfers bij. Hij meet zijn bloeddruk, hartslag en gewicht en geeft die waarden door via de cVitals app op de iPad die Sensire en het Slingeland ziekenhuis ter beschikking hebben gesteld. Alle klachten met betrekking tot hartfalen worden zorgvuldig bijgehouden.
Zo nodig neemt het MSC contact op met Anneke van Anken, verpleegkundig specialist hartfalen bij zowel Sensire als het Slingeland Ziekenhuis, zodat zij zelf poolshoogte kan opnemen bij John. Ze kunnen via de iPad rechtstreeks ‘beeldbellen’ via een beveiligde verbinding.
Als het minder goed gaat, wordt dat eerder gesignaleerd en wordt zo nodig ingegrepen. Anneke kan hem een bezoek brengen of hij komt dan zelf naar de hartfalenpoli in het Slingeland Ziekenhuis, maar dankzij de technologie komt dat niet zo vaak meer voor.
Het is geweldig om te zien hoeveel oplossingen er zijn.
~John Diederik~
“De busreizen die we vroeger maakten zitten er even niet in, want ik kom de bus niet zo makkelijk meer in”, zegt John. “Maar dan maken we wel ritjes met de scooter. En als dat ook even niet lukt, zitten we lekker op het balkon en kijken we gezellig naar de mensen die langskomen.”
De ‘beeldzorg’ voor mensen met chronisch hartfalen kreeg in augustus extra betekenis door een overeenkomst waarmee het Slingeland Ziekenhuis, de zorgverzekeraar Menzis en Sensire de banden stevig aanhalen.
Ook het Nederlandse bedrijf FocusCura is hier nauw bij betrokken. Zij leveren de app die gebruikt wordt op de iPad. Samen geven zij de klant de regie en werken ze nu intensief samen, waardoor alle nodige informatie snel wordt uitgewisseld en de klant zich ook over het geld niet druk hoeft te maken.
Niet de zorg, maar het leven centraal. ‘Kan dat dan echt?’, vragen mensen weleens. John lacht erom. “Ja, het kan”, zegt hij. “De technologische mogelijkheden van tegenwoordig zijn grenzeloos. Zo lees ik de krant, blijf ik in contact via Facebook en gebruik ik Google Maps, vertelt hij. “Het is geweldig om te zien hoeveel oplossingen er zijn, en nu dus ook voor zorg.”
Bovenstaand lees je het ervaringsverhaal van de heer Diederik. Zijn manier van leven is mogelijk omdat het Slingeland Ziekenhuis, Sensire, FocusCura en Menzis nu nog beter samenwerken om mensen met hartfalen thuis te begeleiden. Deze nieuwe digitale zorgverlening wordt nu door zorgverzekeraar Menzis vergoed. Klik hier voor meer informatie over deze innovatieve manier van samenwerken.