Zorgprofessionals en klanten die zorg thuis ontvangen krijgen in deze woelige tijden een extra steuntje in de rug. De wijkverpleegkundigen van Sensire kunnen voor hun klanten op allerlei manieren een beroep doen op Kruiswerk. “Wij willen graag zorg uit handen nemen”, vertelt Jeanette Mertens, regiomanager Kruiswerk.
De ledenvereniging is al vele jaren actief in de regio en ondersteunt jong en oud in hun zelfredzaamheid. In die hoedanigheid ondersteunt Kruiswerk de thuiszorg van Sensire. “Als een wijkverpleegkundige van Sensire een klant heeft die misschien wel wat extra hulp kan gebruiken, dan kunnen ze ons inschakelen”, vertelt Mertens.
Maar ook op andere manieren neemt Kruiswerk zorg uit handen. “Dan kun je denken aan een wandelingetje of hulp bij de boodschappen. Terwijl de zorgprofessional zich helemaal kan richten op de noodzakelijke zorg, zorgen wij voor de belangrijke dingen daaromheen.”
De mensen die Kruiswerk op pad stuurt zijn enthousiast en sociaal. “Ze maken makkelijk een praatje en je stuurt ze zonder problemen naar de supermarkt om wat boodschapjes te doen”, legt Mertens uit. “Wij streven ernaar om zoveel mogelijk dezelfde persoon naar één adres te sturen. Zodoende staat er niet elke keer iemand anders voor de deur en is er ruimte voor echt contact. Ik heb zo al enkele mooie contacten zien ontstaan.”
Zorgmedewerkers van Sensire met een klant die wel wat extra hulp kan gebruiken, kunnen contact opnemen met Kruiswerk. Dat kan via de website www.kruiswerkhelptsensire.nl of gewoon simpel via de telefoon. “De laatste tijd hebben we al een aantal verzoeken gekregen van Sensire-medewerkers. Ze kunnen ons bellen voor elke hulpvraag die buiten hun eigen werkzaamheden valt”, geeft Mertens aan. “We kijken altijd wat we kunnen doen en hebben handen genoeg om nog meer mensen te helpen. We helpen iedereen, lid of geen lid. Ook na de coronacrisis.”
Een kort praatje met je opa via Skype. Of even zwaaien naar oma via Facetime. Het lijkt allemaal heel logisch in deze coronatijden, maar toch is beeldbellen niet voor iedereen gesneden koek. Waar klanten wel mee uit de voeten kunnen zijn zogenaamde ouderentablets. Zo ontvangt een deel van de klanten van Sensire zorg op afstand thuis door middel van ouderentablet de Compaan, waarmee eenvoudig een naaste kan worden bereikt (lees hier meer daarover). En juist dat mogelijk maken van een praatje, zoals klanten dat anders met hun naasten zouden doen, is heel waardevol. Dat vindt ook Kruiswerk. Jeanette: “Mensen krijgen nu veel minder bezoek vanwege de coronamaatregelen. Wij vinden dat extra sociale contact heel belangrijk.” Daarom circuleren er mede dankzij Kruiswerk naast de Compaan op dit moment vele apparaten door de Achterhoek en Liemers, waarbij digitaal contact met je naasten door middel van één druk op de knop een fluitje van een cent is.
Op dit moment zitten de bewoners van meerdere woonlocaties van Sensire op de fiets. Niet letterlijk, maar wel virtueel. Kruiswerk heeft vijf fietslabyrinten beschikbaar gesteld. Bewoners kunnen op deze manier vanuit hun luie stoel een fietstochtje maken door de regio. Op een groot scherm fietsen ze door een omgeving die zij mooi vinden. En dat zorgt voor veel afleiding.
Een zorgprofessional bij Pelgrimhof Gaanderen: "Ik kan je zeggen dat de fiets een groot succes is. De mensen maken hier goed gebruik van. Ze vinden het erg leuk. Soms is er een bewoner die er uit zichzelf al achter gaat zitten, maar meestal moeten wij ze wel helpen. Hele verhalen komen er bij los als ze aan het fietsen zijn. Erg leuk."
Een zorgprofessional bij De Bundeling Ruurlo: "Hier zijn enkele bewoners erg blij met de fiets. Vooral de bollenvelden zijn een succes."