In 2017 stond, en staat ook de komende jaren, het versterken van de relatie tussen onze klanten en medewerkers centraal. Want alleen samen, met oprechte belangstelling voor elkaars wensen en mogelijkheden, bereiken we ons doel: een gelukkig leven.
De zoektocht naar geluk, van onze medewerkers en klanten, hebben wij vastgelegd in een korte film. Wij zijn benieuwd wat u ervan vindt. Als u een reactie wilt geven, dan zouden we dat zeer waarderen.
Wat vinden onze klanten belangrijk? Hoe kunnen we dat realiseren? Hoe combineren we de oprechte aandacht voor de wensen van onze klanten met de regels en de werkdruk, de krapte aan personeel en de verwachtingen in de samenleving? Hoe vernieuwen we de zorg fundamenteel, zodat onze klanten ook echt het leven kunnen leven dat zij willen?
In deze terugblik leest u welke initiatieven wij daarvoor in 2017 ontplooiden.
Onze medewerkers aan het woordIn onze Terugblik op 2016 lieten wij onze klanten aan het woord over hun leven, hun verlangens en hun zorgen. In deze terugblik op 2017 laten wij onze medewerkers aan het woord. Over echte interesse in mensen. Over de passie voor hun vak en de belofte aan hun klanten.
Niet denkend vanuit regels, maar kijkend vanuit mogelijkheden zoeken ze samen voortdurend naar kansen om de bewoners het leven te laten leiden zoals ze dat gewend zijn.
De teamleden van dit huis hebben zich ten doel gesteld om van De Lindenhof de beste plek te maken om te wonen als het thuis niet meer gaat. De gewoontes van thuis horen daarbij. Samen naar de bakker, bijvoorbeeld.
Daarom kregen toekomstige bewoners van een verpleeghuis in 2017 steeds vaker al vooraf een huisbezoek van de teamleden, zodat die zich konden verdiepen in hun leven: wat is de sfeer, met welke meubels en voorwerpen omgeeft iemand zich het liefst en welke gewoontes worden er gekoesterd?
In 2017 en in het begin van 2018 doorliep een aantal medewerkers van Wonen met zorg de training ‘U woont nu bij Sensire’, waarin ze zich verder leerden inleven in de situatie van bewoners.
Kijkend door hun ogen bracht dat nieuwe inzichten over hoe de teams van de huizen van Sensire nog een prettiger plek kunnen maken. De mensen die de training hebben gevolgd, nemen ook in de komende tijd hun teams mee in deze manier van kijken. Velen noemden dat niet alleen nuttig, maar ook leuk.
De gespecialiseerd verpleegkundigen en het team werken in het besef dat Parkinson bij iedereen anders is en voortdurend nieuwe, persoonlijke aanpassingen vraagt.
Het heeft ze experts gemaakt in het zich inleven in mensen met Parkinson. Zozeer dat ze de goede sfeer van Oleander delen met al hun klanten, of het nu de bewoners van Oleander, de deelnemers aan de dagbehandeling of de mensen in de wijk zijn.
Een deel van die innovatie komt tot stand met behulp van moderne technologie, aan een ander deel liggen opnieuw oprechte belangstelling en een persoonlijke relatie ten grondslag.
Zo bracht goed kijken naar mensen met dementie een groot aantal huizen van Sensire tot de aanschaf van een Tovertafel, die bewoners uitdaagt om actief te kijken en te bewegen.
En zo was het de persoonlijke betrokkenheid van vrijwilligster Tina Lindenhovius bij haar oma in Den Ooiman die haar inspireerde tot het realiseren van de Droombus. Daarin kunnen bewoners en hun familie een virtueel ritje maken door de Achterhoek. Voor afleiding, herinneringen, een fijn gesprek of om gewoon even weg te dromen.
De Tovertafel In De Bloesem in Neede kwam tot stand met het verkopen van lootjes door winkeliers. En voor de Droombus schonk een heus busbedrijf de onderdelen en werd de bouw gefinancierd door sponsors.
Concrete voorbeelden als deze dragen bij aan de overtuiging dat we nog meer de aansluiting kunnen zoeken met de maatschappij. Zoals het verhuizen naar een verpleeghuis voor een bewoner geen ‘knip’ hoeft te zijn met zijn of haar sociale leven, zo kan ook de relatie met de maatschappelijke omgeving volwaardig blijven.
Voor mensen die zelfstandig wonen scheelt ‘zorg op afstand’ nu al een enorm aantal bezoeken aan huis of afspraken bij de huisarts of in het ziekenhuis. Zo helpt de Medido mensen hun medicijnen op tijd en in de goede dosering in te nemen en zorgt personenalarmering ervoor dat mensen zich ook als ze alleen thuis zijn veilig kunnen voelen.
Dat is waar het naartoe moet, vinden wij. In 2017 lukte het al om stappen te maken die de kwaliteit van leven van onze klanten en bewoners verbeterden. Het was mooi om te zien hoe ook medewerkers daar energie van kregen. Dat stimuleert ons om er in 2018 met kracht mee door te gaan. We zijn er nog niet, maar het is een boeiend proces.