Zorg op afstand
Zorg op afstand

Zorg op afstand

Synoniemen: Beeldzorg, Personenalarmering, Medido, Videomonitoring

Onze mensen komen bij u thuis, steeds als dat nodig is. Maar de verpleegkundigen van NAAST, een onderdeel van Sensire, kunnen, als u dat wilt, ook op afstand zien hoe het met u gaat en u ondersteunen. Dat scheelt bezoeken bij u thuis of aan het ziekenhuis, zodat de zorg u minder belast.

Een gesprek via de tablet

Met de beeldbel-app heeft u met één druk op de knop via de tablet een beeldverbinding met uw (wijk)verpleegkundige of het medisch service center. U kunt bijvoorbeeld beeldbellen als u zich zorgen maakt, advies wilt over een wond of graag iemand laat meekijken als u uw medicijnen inneemt.

Heeft u een aandoening als hartfalen of astma/COPD, dan kunt u de tablet ook gebruiken om bijvoorbeeld geregeld uw hartslag, bloeddruk en gewicht door te geven. Die informatie wordt dan direct geanalyseerd, en zo nodig wordt er actie ondernomen. Bij afwijkende waarden wordt u gebeld, wordt er een controle in het ziekenhuis gepland of komt er iemand bij u langs.

U heeft de regie

U bepaalt zelf wanneer u ondersteuning wilt. Bepaalde handelingen waarvoor u moet wachten tot dat er iemand bij u langs komt, kunt u nu direct via de tablet regelen. Bijvoorbeeld als u uw medicatie moet innemen terwijl er een verpleegkundige meekijkt. Om uw stoma te laten controleren. Of als u regelmatig insuline moet spuiten maar het zelf niet meer zo goed kan zien. Via de tablet kijken wij dan met u mee. Een klant die al beeldzorg ontvangt en vier keer per dag zelf spuit, vertelde dat hij ‘zijn dag weer terug heeft’. Hij bepaalt nu immers zelf wanneer hij spuit én dus eet. 

Ook voor de mensen om u heen

Mantelzorgers kunnen soms best wat assistentie of advies gebruiken. Een verpleegkundige kijkt dan gewoon even mee. Soms zetten we de tablet in om samen met u de dag op te starten en weer af te sluiten. U kunt de tablet ook gebruiken om te beeldbellen. Stel, dat u naar een spannend gesprek met uw arts gaat, en u wilt daar uw zoon of dochter graag bij hebben, dan is dat vaak een heel geregel. Dankzij beeldbellen via de tablet kunnen zij er op afstand toch bij zijn.

Op uw tablet staan ook andere toepassingen, zoals ‘Achterhoek Connect’. Voor leuke informatie uit uw buurt, om gemaksdiensten te bestellen of spelletjes te spelen. 

Tenslotte kunt u de tablet natuurlijk ook gebruiken voor alle andere dingen die het leven leuk maken. Onze klanten lezen er de krant op, gebruiken het voor Facebook of bekijken er de foto’s van hun kleinkinderen op. Dat vinden wij alleen maar leuk. De tablet is er om u het leven gemakkelijker te maken.

Beeldzorg ontvangen

De wijkverpleegkundige leert u om te gaan met de tablet en blijft natuurlijk gewoon de vertrouwde ondersteuning bieden. De wijkverpleegkundige kan u ook informeren hoe u over beeldzorg kunt beschikken. In veel gevallen is er een indicatie voor nodig in het kader van de Wet langdurige zorg.

Altijd iemand kunnen bereiken

Een groot deel van de dag brengt u door in en rond uw eigen huis. Wat rommelen op het balkon, een cake bakken voor de verjaardag van uw kleinzoon… Soms gaat daarbij iets mis. U struikelt bijvoorbeeld of glijdt uit.
Dan is het prettig om snel iemand te kunnen bereiken, ook als uw telefoon niet onder handbereik is. Met personenalarmering schakelt u via een zender om uw nek of om uw pols direct hulp in. Een veilig idee, voor uzelf en voor uw omgeving.

Hoe werkt personenalarmering?

Personenalarmering is een betrouwbare manier om te zorgen dat u in geval van nood altijd iemand kunt bereiken. U krijgt hiervoor een klein alarmeringstoestel in huis. Daar hoort een draadloos zendertje met alarmknop bij, dat u altijd om uw hals of pols draagt.

Heeft u direct hulp nodig?

Met één druk op de knop krijgt u contact met een medewerker van de alarmcentrale van Sensire. Deze medewerker is goed verstaanbaar, waar u zich ook in huis bevindt. Er wordt onmiddellijk hulp ingeschakeld. De alarmcentrale is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar. Uw oproep wordt dus altijd beantwoord.

Wie komt langs voor hulp?

Na uw oproep belt de alarmcentrale direct iemand uit uw omgeving, zoals uw kind, buurvrouw of vriend. Is niemand van uw contactpersonen beschikbaar? Dan komt meteen een zorgprofessional van Sensire langs. Het is ook mogelijk dat er in geval van alarm altijd een professional komt. U kunt daar zelf voor kiezen. Mogelijk zijn hier wel kosten aan verbonden. De wijkverpleegkundige kijkt altijd eerst of de opvolging (gedeeltelijk) betaald kan worden uit de zorgverzekeringswet. Bij acute nood waarschuwt de alarmcentrale meteen de huisarts of een ambulance.

Betrouwbaar alarmeringstoestel

Het alarmeringstoestel is beveiligd tegen stroomuitval en storingen. Het is wel heel belangrijk dat uw telefoonverbinding goed werkt. Het toestel voert regelmatig zelf controles uit en geeft een signaal als er iets niet klopt. De zender heeft een bereik van 25 meter. Het draadloze zendertje is licht en waterdicht (mag onder de douche maar een wasmachinebeurt overleeft de zender wellicht niet. Hij is eerder waterspatdicht).

Het alarmsignaal gaat door muren en deuren heen, dus u kunt zelfs vanuit uw tuin of vanaf het balkon alarm slaan. Na installatie is het systeem gelijk klaar voor gebruik. U krijgt een duidelijke instructie met proefalarm, zodat u precies weet hoe alles in z’n werk gaat.

Vaste telefoonlijn of mobiel

Voor personenalarmering kunt u eenvoudig gebruikmaken van uw vaste telefoonaansluiting. Heeft u geen vaste telefoonlijn? Er is ook een mobiel alarmtoestel beschikbaar met simkaart. Gebruik van een mobiel alarmtoestel is wel wat duurder dan personenalarmering via de vaste telefoonaansluiting.

Belangstelling voor personenalarmering?

U kunt personenalarmering aanvragen via het algemene telefoonnummer van Sensire: 0900 8856 (bij keuzenummer 2 komt u direct in contact met het serviceteam)U betaalt eenmalig aansluitkosten en maandelijks vaste abonnementskosten. Bij gebruik van een mobiel alarmtoestel zijn de kosten anders. De opvolging van een alarmering door een medewerker, valt in de meeste gevallen onder een indicatie voor wijkverpleging (zorgverzekeringswet) of de Wet langdurige zorg.

In sommige gevallen worden voor de opvolging extra kosten in rekening gebracht. Een wijkverpleegkundige komt graag bij u langs om gericht op uw situatie informatie te geven over eventuele exacte kosten.

Een elektronisch pillendoosje

Twijfelt u weleens of u uw medicijnen wel heeft ingenomen? Met de Medido overkomt dat u niet meer. De Medido is een elektronische medicijnendoos die een signaal geeft als u uw medicijnen moet nemen en u vervolgens de juiste medicijnen aanreikt. Hoort of ziet u het signaal niet, dan neemt een verpleegkundige direct contact met u op.Hoe werkt de Medido?Als het tijd is voor uw medicijnen, gaat de Medido piepen en knippert er een lichtje. U drukt dan op de knop en een zakje met uw medicijnen rolt uit de doos. Geopend en wel, u hoeft enkel nog uw medicijnen in te nemen. Een eenvoudige manier om ervoor te zorgen dat u op het juiste moment de juiste medicatie inneemt.

Hebt u het signaal niet gehoord of gezien? Dan nemen de mensen van het medisch service center van Sensire contact met u op. En mocht er iets aan de hand zijn, dan komt iemand van Sensire thuiszorg langs om u te helpen.

De Medido wordt door Sensire geleverd in samenwerking met uw apotheek. Zij zorgen ervoor dat de Medido bij u thuis komt te staan, geven u uitleg, leveren de medicijnen en doen ze voor u in de Medido. Zo wordt alles voor u geregeld.

Begeleiding vanaf de start

De medewerkers van Sensire thuiszorg kunnen u adviseren of de Medido iets voor u kan zijn. Samen met u kijken zij wat de beste plek voor de Medido in uw huis is en zij geven u meteen goede uitleg over de werking van de Medido. Eén keer in de week worden uw medicijnen bijgevuld door de bezorger van de apotheek.
Na plaatsing van de Medido wordt u zeker twee weken door uw wijkteam begeleid bij het gebruik ervan, zodat u rustig kunt wennen aan deze nieuwe manier van medicijnen verstrekken.

Lijkt de Medido iets voor u?

Voor meer informatie over de Medido neemt u contact op met Sensire. Ontvangt u thuiszorg van Sensire? Dan kunt u ook rechtstreeks contact opnemen met uw wijkteam.

U kunt zich aanmelden voor de Medido door samen met een medewerker van het wijkteam van Sensire het aanmeldformulier in te vullen. Het wijkteam regelt de aanmelding dan verder voor u. U kunt ons 24 uur per dag, 7 dagen in de week bellen via 0900 8856 voor informatie en advies of het maken van een afspraak.

Lekker slapen

Bent u bang om ‘s nachts uit bed te vallen? Met videomonitoring kan een verpleegkundige op afstand een oogje in het zeil houden. Via een camera (in uw slaapkamer) kijkt hij of zij of alles goed met u gaat. Uw nachtrust wordt niet verstoord en ook uw mantelzorger kan met een gerust hart gaan slapen. Natuurlijk maken we met u goede afspraken over uw privacy en kan er altijd iemand komen als dat nodig is.

Zo werkt videomonitoring

Via een in uw kamer geplaatste camera, kan onze verpleegkundige op afgesproken tijden kijken of het nog goed met u gaat, zonder u te storen. Ze heeft inzicht in uw gegevens en kan met een camera uw hele kamer overzien. Mocht het nodig zijn dat er iemand langskomt, dan schakelt de verpleegkundige die persoon in. Dit kan een huisarts of hulpverlener zijn, maar ook een familielid van u. Indien gewenst kunnen we naast videomonitoring ook contact leggen via personenalarmering, telefoon of beeldbellen, zodat u naast videomonitoring ook met de verpleegkundige kunt praten. U kunt dan zelf ook beeldbellen als u vragen heeft of zich zorgen maakt.

Belangstelling voor videomonitoring?

Wij verzorgen voor u de aansluiting. Voor het plaatsen van de apparatuur en de verbinding komt een monteur bij u thuis. De kosten van onze dienstverlening voor u, hangen samen met uw persoonlijke situatie. In sommige gevallen zijn er voor u geen kosten als u een indicatie heeft, soms wordt er van u een eigen bijdrage verwacht.
U kunt onze zorg ook altijd zelf inkopen, al dan niet met een persoonsgebonden budget. De verzekering dekt in bepaalde situaties (een deel van) de kosten.

De wijkverpleegkundige van het wijkteam bij u in de buurt kan voor u uitzoeken wat in uw persoonlijke situatie uw kosten zijn voor onze dienstverlening. Ook kan zij samen met u een indicatie aanvragen.

Ronald (45): overbezorgde zoon

“Mijn moeder is 81 en woont nog lekker in haar eigen appartementje. Toch word ik steeds angstiger dat er een keer wat gebeurt. Ik moet er niet aan denken dat ze onderuit gaat in de badkamer en niemand haar hoort. Je hoort weleens van die verhalen… 
Voorheen belde ik haar een paar keer per dag, eigenlijk vooral om te controleren of het nog goed ging. Volgens mij werd ze knettergek van me, maar ik was weer gerustgesteld. Sinds kort maakt ze gebruik van personenalarmering. We hebben samen een lijstje gemaakt met mensen uit de buurt die gebeld kunnen worden, onder wie ik. Als de nood aan de man is, krijg ik vanzelf een telefoontje.
Mijn moeder is er blij mee, al moest ze wel even wennen. In het begin vergat ze de zender – ‘m’n ketting’, zoals ze zelf zegt – nogal eens. Maar inmiddels is die ketting onderdeel geworden van haar vaste ochtendroutine. Ze kan gewoon haar gang gaan en wordt niet meer om de haverklap gebeld door die overbezorgde zoon van haar!”

Aanvullende documenten

Praktische informatie

Heeft u belangstelling voor een vorm van zorg op afstand? Dan kan uw wijkverpleegkundige u verder helpen. U kunt ons 24 uur per dag, 7 dagen in de week, bereiken via ons algemene nummer: 0900 8856.

Sinds 1 januari 2018 is het medisch service centrum van Sensire zelfstandig verdergegaan onder de naam NAAST meer informatie over NAAST treft u aan via www.naast.je of neem contact op via info@naast.je.

Bij elk van de bovengenoemde vormen van zorg op afstand kunt u lezen hoe u daarvoor in aanmerking zou kunnen komen.

De kosten van onze dienstverlening voor u, hangen samen met uw persoonlijke situatie. In sommige gevallen zijn er voor u geen kosten als u een indicatie heeft, soms wordt er van u een eigen bijdrage verwacht.

U kunt onze zorg ook altijd zelf inkopen, al dan niet met een persoonsgebonden budget. De verzekering dekt in bepaalde situaties (een deel van) de kosten.

Heeft u vragen? Of wilt u uw mening geven? U kunt hieronder reageren.
Reacties:
  • Soraya Amdini
    30 april 2020 | 12:43
    Geachte heer/mevrouw Klopt het dat u Medido levert bij clienten van zorgspectrum? Waar kan ik het aanvraag formulier naar toe sturen? zou u misschien met mij contact willen opnemen op telefoon nummer: 030-6007140 met vriendelijke groet, Soraya Amdini
  • Mw Siebelink
    19 mei 2020 | 12:41
    opzeggen personen alarmering
    • Team Communicatie
      19 mei 2020 | 17:07
      Dank voor uw bericht. Zou u uw contactgegevens willen mailen naar communicatie@sensire.nl? Dan zorgen wij ervoor dat u met de juiste persoon in contact komt om de personenalarmering stop te zetten.
  • H. Crone
    29 juli 2020 | 21:59
    Mijn vrouw heeft een diepe beenwond waarvoor dagelijks een van uw medewerkers komt om deze schoon te maken en te verbinden. In deze Coronatijd wordt dringend geadviseerd on 1,5 m afstand te houden of indien dat niet mogelijk is een mondkapje te dragen. Voorbeelden: tandarts; mondhygiëniste; kapper; etc.. 1,5 m afstand is tijdens de behandeling niet mogelijk, dus je zou verwachten dat uw medewerker een mondkapje draagt. Toen we dit ter sprake brachten was het antwoord dat dit niet gebruikelijk was bij Sensire, maar dat ze het verzoek door zou geven. We werden later door uw organisatie gebeld met de mededeling dat als wij dat zo nodig wilde dat we dan zelf voor mondkapjes moeten zorgen!! Wij begrijpen uw beleid niet. Uw medewerkers komen met veel verschillende personen in nauw contact waardoor de kans op besmetting aanzienlijk is. Dat wij dan zelf om bescherming moeten vragen en de kosten om niet door uw medewerkers besmet te worden zelf moet dragen is onbegrijpelijk. Het zou u eren als u uw beleid aanpast. Met vriendelijke groeten,
    • Team Communicatie
      30 juli 2020 | 14:42
      Bedankt voor uw reactie. Begrijpelijk dat u zich zorgen maakt. Ik heb u een mail gestuurd om hier verder contact over te hebben.
  • Nancy van der Zee
    7 september 2020 | 12:07
    Wat zijn de kosten voor personenalarmering?
    • Communicatie Sensire
      7 september 2020 | 15:54
      Beste Nancy, Hiervoor kunt u het beste even contact opnemen via ons algemene nummer 0900-8856. Op basis van de situatie kunnen zij u informatie geven over de kosten of de wijkverpleegkundige vragen om een afspraak met u te maken.
  • René
    17 oktober 2020 | 15:18
    Goedemiddag Ik wil de personenealarmering van mijn moder mevr. XXXXXX, XXXX, XXXX opzeggen. Mij moeder is opgenomen bij Markenheem en komt niet meer naar huis terug U kunt contact met mij opnemen via 06 XXXX m.vr.gr. Ren'Swienink Ruurlo
    • Sensire communicatie
      19 oktober 2020 | 08:45
      Beste Rene, Voor het opzeggen van de personenalarmering kunt u contact met ons opnemen met de wijkverpleegkundige, via ons algemene nummer (0900-8856) of via info@sensire.nl. In verband met privacy hebben wij de gegevens van uw moeder anoniem gemaakt.
  • Hennie Hamer-Meenink
    21 januari 2021 | 18:35
    Wat zijn de kosten van de personen alarmering? Eenmalig en doorlopend?
    • Team Communicatie
      22 januari 2021 | 08:41
      Dag, u betaalt eenmalig aansluitkosten en maandelijks vaste abonnementskosten. Bij gebruik van een mobiel alarmtoestel zijn de kosten anders. De opvolging van een alarmering door een medewerker, valt in de meeste gevallen onder een indicatie voor wijkverpleging (zorgverzekeringswet) of de Wet langdurige zorg. In sommige gevallen worden voor de opvolging extra kosten in rekening gebracht. Een wijkverpleegkundige komt graag bij u langs om gericht op uw situatie informatie te geven over eventuele exacte kosten. U kunt ons 24 uur per dag, 7 dagen in de week, bereiken via ons algemene nummer: 0900 8856.
  • Angelique Eindhoven-Dicks
    3 maart 2021 | 22:49
    Geachte heer/mevrouw, Ik heb uw naam Sensire doorgekregen van het thuisplatform, Zorgservice punt te Arnhem. Ik had er een persoonsalarmering besteld voor mijn 91 jarige moeder die alleenstaand op haarzelf woont in een eengezinswoning op de beukenlaan in Arnhem. Wij (vier dochters) zijn om beurten zeer regelmatig bij haar op bezoek maar ouderdom komt met gebreken en wij willen graag wat extra hulp om haar te begeleiden. Zij heeft last van cognitieve stoornis, DD dementie, vasc/alzheimer, visusklachten bij cataract ODS en AMD. Een gevoel van onveiligheid en angst hangt hier een beetje mee samen. Navraag bij haar zorgverzekeraar naar de persoonlijke alarmering bracht ons in contact met de zorgservicepunt. Zij heeft inmiddels ook een medische verklaring hiervoor ontvangen. Bij het bestellen van de persoonsalarmering bij het zorgservicepunt werd mij telefonisch het advies gedaan om contact met u op te nemen ivm de alarmcentrale waar zij wellicht gebruik van zou kunnen maken. Qua contactpersonen, de vier zussen, woont er één twintig minuten van mijn moeders adres af en de overige drie wonen ca.drie kwartier van mijn moeders adres af. Volgens de berichtgeving van zorgservicepunt is het van belang dat de contactpersonen binnen een half uur met sleutel op het adres zou kunnen zijn. Dit zou betekenen dat er een zus dichtbij genoeg zou zijn maar wij willen voor de zekerheid dat als zij niet bereikbaar is, de alarmcentrale de hulp op dat moment over kan nemen als er wat met onze moeder zou gebeuren. Zorgservicepunt denkt dat u geschikter zou zijn op dat punt als zouden ze wel voor de hele installatie van het alarmsysteem willen zorgen. Ik heb echt geen idee hoe ik dit allemaal moet gaan bekijken en of jullie zo ook werken. Graag jullie advies zoudat wij een veilige omgeving voor onze moeder kunnen creëren. Ons idee is een persoon alarmering voor onze moeder waarbij wij als dochters als contactpersonen kunnen fingeren maar zeker een bij een alarm noodoproep dat er professionals zijn die haar kunnen ondersteunen als een van ons niet bereikbaar is of voor een noodgeval te ver weg woont. Ik hoop dat u ons kunt helpen om de goede weg te bewandelen die wij hiervoor nodig hebben. Alvast hartelijk dank voor uw hulp. Met vriendelijke groet, Angelique Eindhoven-Dicks
    • Team Communicatie
      5 maart 2021 | 09:16
      Dank voor uw bericht. We hebben u een e-mail gestuurd met een reactie. Met vriendelijke groet, Team Communicatie
  • Gerry Bruggeman
    3 juli 2021 | 08:09
    In welk gebied komt professionele opvolging bij alarmering ?Adres XXXX XX XXXXX Deventer Ik krijg zorg van Buurtzorg Team Twello
    • Communicatie Sensire
      5 juli 2021 | 08:21
      Deventer behoort niet tot ons werkgebied, helaas kunnen we u met deze vraag niet verder helpen.
  • Tom Steenbruggen
    27 juli 2021 | 19:40
    Mijn ouders hebben via Sensire alarmering gehuurd. Op xx xx 2021is mijn moeder overleden en mijn vader is sinds xx xx niet meer thuis wonend. xx xx van Sensire heeft melding gemaakt, rond de 25 mei, om de alarmering te stoppen. Tot op heden geen reactie wel automatische afschrijving gaan door voor de alarmering. De gegevens zijn: xx. Wilt U mij aangeven wat te doen met de alarmering? Kan ik het pakketje afgeven op het kantoor in Zutphen. Graag Uw reactie hierop. Met vriendelijke groeten T.Steenbruggen (Zoon)
    • Sensire communicatie
      28 juli 2021 | 10:01
      Beste de heer Steenbruggen, dank voor uw reactie. Wij hebben de mail doorgestuurd en gevraagd om u een reactie te geven. Ik heb uw vraag even geanonimiseerd, zodat er geen gevoelige gegevens worden gedeeld.
  • Ralph
    11 februari 2022 | 15:43
    Hallo, de telefoon bij jullie (0900 8856) gaat al meer dan 7 minuten over en niemand neemt op. Ik hoor alleen de telefoon overgaan, maar niet of er nog wachtenden voor mij zijn. Is dat normaal? Mvgr. Ralph
    • Team Communicatie
      15 februari 2022 | 15:30
      Dank voor het signaal. We zoeken uit wat hier misgaat en nemen contact met u op via het e-mailadres dat u heeft achtergelaten.
  • Sylvia Menting
    13 februari 2022 | 10:21
    Beste heer/mevrouw, Ik zou graag de kosten willen weten voor persoonsalarmering voor mijn moeder. Kunt u mij daar over berichten? Alvast dank, Sylvia menting
    • Team Communicatie
      15 februari 2022 | 15:28
      Dank voor uw reactie. U ontvangt z.s.m. een reactie op uw vraag per e-mail.
  • Valentijn Leibbrand
    30 maart 2022 | 15:07
    Hallo. Mijn moeder zit in de Gorssel in een bejaardenflat naast De Borkel en heeft via Verian een polshorloge in geval ze valt of er iets met haar is. Via Verian wordt dan een aantal nummers gebeld van vrienden/familie in de buurt zodat ze kunnen langskomen. Maar ze wil graag overstappen naar uw bedrijf die, voor zover we begrijpen, eenzelfde service biedt?! Kunt u mij informatie en prijzen geven en hoe snel ze naar u kan overstappen. Dank u. Valentijn Leibbrand
    • Sensire communicatie
      30 maart 2022 | 15:20
      Beste Valentijn, U kunt het beste even telefonisch contact met ons opnemen via het algemene telefoonnummer van Sensire: 0900 8856 (bij keuzenummer 2 komt u direct in contact met het serviceteam). Dan kunnen wij u het beste verder helpen en uw vragen beantwoorden. Fijne dag!
Inhoudsopgave Inhoudsopgave
Informatie op deze pagina

    Wellicht ook interessant voor u